Készítek egy részletes leírást a parfümrendelés lépéseiről. Közben rájöttem, hogy sok olyan információ van, amit még a vásárlás előtt célszerű összefoglalni a félreértések elkerülése végett. Emiatt párhuzamosan elkezdtem rövidebb leírásokat és táblázatokat is készíteni a legfontosabb tudnivalókról. Ez a leírás most a parfümök koncentrációjáról, fajtáiról szól.
Általában egy illatból nem csak parfümöt, hanem testápolót, tusfürdőt, meg több hasonló terméket szoktak piacra dobni. A közös bennük az illatanyag és a márkanév.
Az illatanyag (úgynevezett parfümolaj) egy koncentrátum, amelynek receptjét úgy őrzik, mint az atombomba indítókódját. Ez a koncentrátum annyira erős, hogy jó eséllyel allergiás reakciót, de akár sérülést is okozhat, ha csak úgy közvetlenül a bőrre öntjük. Emiatt a különféle termékekhez ezt az alapanyagot hígítani szokták. Egy termékben általában nem egyféle illatanyag jelenti az alapot, ezeket ötvözni szokták más illatokkal, hogy mindig új, érdekes illatokat dobjanak piacra.
A parfümök is különböző koncentrációban kerülnek piacra, ezeknek külön neveket adnak:
Perfume extract (Extrait)
Ebben van a legtöbb parfümolaj, 20-40%. A legtöbb ilyen parfüm körülbelül 25%-ot tartalmaz. Nem túl gyakori változat és meglehetősen drága.
Eau de Parfum (EdP)
Az egyik leggyakoribb és legnépszerűbb koncentráció, 10-30% között (átlagosan 15%). Megfizethető, de az Eau de Toilette-nél drágább.
Eau de Toilette (EdT)
A másik leggyakoribb koncentráció. Az Eau de Parfum-nél kevesebb illatanyagot tartalmaz, emiatt könnyedebb parfümfajta. Újabban piacra dobtak parfümöket "Eau fraiche" megnevezéssel is, ez is Eau de Toilette-t takar. Általában olcsóbb, mint az Eau de Parfum.
Eau de Cologne (EdC)
Eredetileg egy konkrét parfümmárka, amit a németországi Kölnben készítettek. Németországon kívül ez az elnevezés általában alacsony koncentrációjú parfümöt jelent. Magyarországon egy régies kifejezést, az "otkolon"-t használták erre.
Minél több illatanyag van egy parfümben, annál tovább tart az illat használatkor, és annál erősebb is a "hatás". Aki visszafogottabb beállítottságú, az használjon inkább Eau de Toilette-t.
Az egyes megnevezések mögött elég tág határok között mozoghat a koncentráció. Tehát az egyik parfümgyár Eau de Parfum terméke adott esetben kevesebb illatanyagot is tartalmazhat, mint a másik Eau de Toilette-je, de ez kivételnek számít, általában az Eau de Parfum az erősebb.
Az is előfordulhat, hogy ugyanabban a termékcsaládban az Eau de Parfum és az Eau de Toilette nem teljesen ugyanazt az illatanyagot tartalmazza. Jellemzően akkor csinálják ezt, ha az Eau de Toilette könnyedségét más, finomabb illatokkal szeretnék kihangsúlyozni.
Nem szabad meglepődni, ha a parfüm neve mögé különféle szavakat aggatnak, mint például "extrême", "intense" vagy "concentrée". Ezek sok esetben teljesen más parfümöt jelentenek, ami ugyanarra az alapillatra épül, de más illatokat is kevertek hozzá. Jó példa erre a Chanel Pour Monsieur és Pour Monsieur Concentrée parfümje.
A fenti leírást egy kis táblázatban megtalálod az oldal jobb felső részén is. Ha később bármikor utána szeretnél nézni, ott megtalálod, nem kell a cikkek között böngészned.
A leírás alapjául a Wikipédia szócikke szolgált.
2008. január 3., csütörtök
Parfümfajták, koncentrációk
Bejegyezte:
Agent007
dátum:
14:00
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése